رسوب زدایی شیرآلات بهداشتی

شیرآلات در خانه جزو مهمترین وسایل هستند. از صبح تا شب بارها استفاده می شوند. بنابراین نگهداری و سالم نگهداشتن آنها بسیار حائز اهمیت است. رسوب زدایی شیرآلات و جرم گیری شیرآلات نیز از موارد نگهداری شیرآلات است. به دلیل املاح در آب شهری همیشه امکان جمع شدن رسوب در لوله شیرآلات و یا روی سطح آنها وجود دارد. این رسوب علاوه بر از بین بردن زیبایی ظاهر شیرآلات اهرمی، سبز و سفید شدن قسمت هایی از شیر، باعث پایین آمدن عملکرد شیر بهداشتی خانه شما می شود. با ما همراه باشید تا راه های صحیح پاک کردن رسوب شیرآلات را بررسی کنیم.

علت به وجود آمدن رسوب در شیرآلات

آب شهری در شهرهای مختلف کشور، دارای سختی متفاوت است. هر چه سختی آب بیشتر باشد املاح بیشتری در آب درون لوله شیرآلات وجود دارد. و به همان میزان املاح معدنی منیزیم، کلسیم و آهک نیز بیشتر است. اگر املاح زیادی در آب وجود داشته باشد معمولا طعم آب عوض می شود. قابل استفاده نیست و مزه ناخوشایندی دارد. در اینجور مواقع معمولا در آشپزخانه ها از شیرآلات دومنظوره یا شیرآلات تصفیه آب که دارای شیر تصفیه هستند استفاده می شود. برای دیدن قیمت شیرآلات دومنظوره روی عکس زیر کلیک نمایید.

شیرآلات-تصفیه-زینو-

رسوب در شیرآلات چه مشکلاتی به وجود می آورد

رسوب علاوه بر زشت شدن و از بین بردن زیبایی و ظاهر اولیه شیر بهداشتی، کارکرد آن را مختل می کند. هرچقدر رسوب بیشتری در درون لوله شیرآب جمع شود، فشار آب را کاهش می دهد. و آب کمتری بیرون می ریزد. همچنین در شیرآلات اهرمی دستگیره ها سفت و سخت می شوند. و نرمی حرکت اولیه را دیگر ندارند. این رسوبات در طولانی مدت باعث رشد باکتری ها و قرار گرفتن در آب درون لوله ها می شوند. و تولید بیماری می کنند.

ظاهر شیرآلات بهداشتی که رسوب دارند چگونه است

همانطور که گفتیم از نشانه های رسوب شیرآلات، مواد معدنی سبز رنگی است که روی شیرآلات ظاهر می شوند. همچنین از مشخصات اصلی رسوب شیرآلات، کاهش قابل توجه فشار آب در لوله هاست. این رسوب سیستم های گرمایشی از جمله آب گرم کن و پکیج ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. و اثر منفی روی عملکرد آنها می گذارد. و آب به اندازه کافی گرم نمی شود. همچنین رسوب داخل لوله باعث تغییر رنگ آب نیز می شود. یکی دیگر از نشانه های رسوب در داخل شیرآلات چکه کردن آب است.

شیرآلات-رسوب-دار

 

روش های رسوب زدایی شیرآلات

طبیعتا با ظاهر شدن علائم رسوب در شیرآلات ما به دنبال راه برطرف کردن آن هستیم. مشکلاتی که درباره آنها صحبت کردیم با چندین روش ساده در خانه قابل برطرف شدن هستند. این رسوبات و جرم های شیرآلات، با روش هایی که در ادامه اشاره می کنیم به راحتی قابل برطرف شدن هستند. در 4 روش زیر ما در مورد از بین بردن رسوب روی شیرآلات صحبت می کنیم و در ادامه به رسوب زدایی قطعات داخلی شیرآلات اشاره می کنیم.

1-سرکه

به میزان مساوی آب و سرکه در یک کاسه مخلوط کنید. این محلول را داخل یک شیشه پاک کن با قابلیت اسپری کننده بریزید. و روی قسمت های شیرالات که رسوب دارند اسپری کنید. این محلول نیاز است دوساعت ساعت روی شیربهداشتی شما بمانند. و بعد با دستمال خشک کنید.
اگر سختی آب بالاست، و رسوب ها به همین راحتی از بین نمی روند، حوله ای را با محلول کامل خیس کنید و دور شیربهداشتی بپیچید. برای سرشیر، محلول را در کیسه ای بریزید و سرشیر را درون کیسه قرار دهید و با کش کیسه را به سرشیر ببندید و اجازه بدهید دوساعت به همان حالت بماند.

حالا داخل یک کاسه آب گرم یک قطره مایع ظرفشویی بریزید. یک اسفنج داخل این کاسه بکنید و شیربهداشتی را با آن پاک کنید. از یک مسواک برای تمیز کردن قسمت هایی که سختی بیشتری دارند استفاده کنید. در نهایت شیربهداشتی را با یک حوله تمیز خشک کنید.

 

2- آب لیمو

اسیدی بودن لیمو باعث از بین رفتن رسوبات شیرآلات بهداشتی می شود. لیمو تازه را نصف کنید و مستقیما برروی قسمت های رسوب دار شیرآلات خود بکشید تا رسوب ها کم کم از بین بروند.

کشیدن-لیمو-روی-شیرآلات-رسوب-دار-

 

و یا درون کیسه آب لیمو بریزید و با کش به سر شیربهداشتی ببندید تا کم کم اثرات رسوب از بین برود. و پس از آن تمام قسمت ها را آب بکشید و با دستمال خشک کنید.

 

قرار-دادن-سر-شیر-در-داخل-آب-لیمو

3-نمک 

نمک نیز می تواند رسوب ها را از سطح شیرآلات پاک کند. و همچنین به از بین بردن میکروب ها کمک می کند. برای این منظور روی قسمت های رسوب دار نمک بپاشید. و اجازه دهید 3 تا 4 ساعت نمک روی این قسمت ها باقی بمانند. حالا با آب گرم رسوب ها را بشویید.

4-جوش شیرین

جوش شیرین یک قلیایی ملایم است. و برای از بین بردن رسوب شیرآلات بسیار مناسب است. 3 یا 4 قاشق غذاخوری داخل یک فنجان آب بریزید و مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. این خمیر را روی رسوبات روی شیربهداشتی بمالید. این خمیر باید 4 تا 5 ساعت روی شیربهداشتی قرار بگیرد.

حالا با اسپری کردن آب روی این ترکیب آن را شل کنید. و در نهایت این رسوبات را با آب گرم بشویید.

5- ترکیب شیمیایی clr

اگر رسوب زیادی روی قطعات شیر باشد، می توانید از یک ترکیب پاک کننده قوی به نام CLR استفاده کنید. نصف یک ظرف را آب و نصف دیگر را ترکیب clr را بریزید. قطعه شیر را داخل ظرف بیندازید و چند دقیقه صبر کنید. می توان به راحتی تجزیه شدن رسوب از بدنه شیر بهداشتی و جداشدن آن را مشاهده کرد. بعد با فرچه یا مسواک رسوب های نرم باقی مانده روی قطعات شیر را تمیز کنید. سپس آنها را آب بکشید تا مثل روز اول شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی جنس شیرآلات

 

رسوب زدایی قطعات داخلی شیرآلات بهداشتی

شیر فلکه اصلی آب ساختمان یا واحد آپارتمان خود را ببندید. با آچار سر شیر اهرمی خود را باز کنید. و قطعات داخلی مثل واشر و توری را کنار بگذارید. همچنین با کمک آچار دسته شیر اهرمی را نیز باز کنید. و مغزی شیراهرمی را بیرون آورده و کنار بگذارید. مانند قبل،به میزان مساوی آب و سرکه در یک کاسه مخلوط کنید. حالا تمامی قطعات خارج شده شامل سرشیر، توری، مغزی و واشرها را درون محلول سرکه به مدت یک ساعت قرار دهید. رسوب این قطعات کم کم از بین می روند. همچنین علمک شیر اهرمی را در یک ظرف بزرگتر شامل محلول آب و سرکه قرار دهید تا ترکیب سرکه و آب به داخل علمک نفوذ کرده و رسوبات داخلی آن را از بین ببرد.

رسوب-زدایی-قطعات-داخلی-شیرآلات-بهداشتی-

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *